Followers

Side income

Ruang iklan

Tuesday 3 June 2014

BISKUT KACANG RANGUP

Resepi biskut kacang rangup sumber dari blog che mat gebu..lina sebenarnya tak suka sangat dengan kacang tanah ni..tapi lama-lama bila dah biasa buat biskut yang banyak menggunakan kacang rasa macam dah mula sukakan biskut berkacang.dulu mama lina suka sangat buat biskut mazola,setiap tahun raya setiap tahun tu jugak mesti buat biskut mazola.sampai lina naik muak dengan biskut tu sebab lina sangat tak sukakan kacang..tapi 1 je lina boleh cakap,walaupun lina tak suka biskut mazola yang mama lina buat,tapi lina tetap rasa dan dalam banyak2 rumah yang lina pergi masa raya walaupun lina tak suka biskut mazola(dah banyak kali ulang dah),lina akan tetap rasa untuk bandingkan yang mana sedap.dan semestinya lina tak pernah jumpa lagi biskut mazola yang sesedap macam mama lina buat.mungkin ada tapi lina hanya beritahu apa yang lina rasa.sebab lina pernah bawa biskut mazola tu ke sekolah masa lina form6 2,3 tahun lepas,cikgu pun puji sebab sedap.. korang jangan salah faham tau lina bukan nak riak atau apa,lina cuma nak berkongsi resepi,nak korang tahu macam mana rasa biskut tu,sebab bagi lina biskut tu memang sedap,nanti lina akan post resepinya.kalau ada yang sudi nak mencuba, mungkin ada yang nak buat bisnes.. ok berbalik kepada biskut lina tadi,biskut nie senang je nak buat tau,tak mengambil masa yang lama..ringkas dan sedap.






BISKUT KACANG RANGUP....

BAHAN-BAHAN

125 gram mentega
55 gram gula asing
1 camca teh esen vanilla
1 biji telur gred "B"
150gm tepung naik sendiri (self-raising flour)
185gm kacang tanah,bakar sekejap 10 minit suhu 130C,buang kulit dan tumbuk kasar.
Ceri merah secukupnya

cara-cara
  1. Putar mentega,gula aising,telur dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul hingga menjadi doh.adunan sedikit lembut,jangan risau kalau adunan lembut,tak perlu tambah tepung.
  2. Kacang tanah diletak dalam bekas besar. Ambil 3/4 tsp adunan tadi, dan golekkan atas kacang tanah, alih dalam dulang pembakar, leperkan sedikit dan hias dengan ceri merah.
  3. Buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 140C, selama 20 minit atau hingga kuning keemasan,bergantung kepasa oven masing2. sejukkan atas jaringan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...


No comments: