Followers

Side income

Ruang iklan

Wednesday 30 April 2014

Eclair

Assalamualaikum semua..lama lina tak buat n3..maklum lah tempahan biskut semakin bertimbun..memang letih sangat.tak sampai bulan puasa lagi dah ada yang menempah biskut raya,untuk makan2 je...tapi apapun bersyukur jelah..rezeki.Alhamdulillah.ok hari ni lina nak buat n3 pasal eclair pulak..sebenarnya lina tak tahu menahu tentang latar belakang eclair ni,cuma yang lina tahu eclair nie merupakan makanan yang berasal dari perancis. eclair ni lebih kurang macam cream puff...dah lama nak buat benda ni.tapi masa tak mengizinkan.hari ni kebetulan mulut nak merasa eclair bahan2 ada,masa pun ada.lina pun buat lah.so inilah hasilnya..






bahan-bahan

65ml susu full cream
65ml air
55gm unsalted butter (lina guna jenama anchor)
1 tsp gula kaster
secubit garam
100 gm tepung gandum
4biji telur(dipukul)

cara-cara
  1. masukkan susu,air,butter,gula kaster,garam ke dalam periuk,didihkan di atas api yang besar.tutup api.terus masukkan tepung,kacau dengan senduk kayu hingga adunan tepung menjadi lembut.
  2. panaskan semula adunan tepung di atas api selama 1 minit dengan api sederhana sehingga adunan tepung tidak lagi melekat di tepi periuk.tutup api.
  3. masukkan telur yang telah dipukul tadi sedikit demi sedikit.kacau sebati.
  4. masukkan adunan kedalam piping bag.pipingkan ke atas dulang pembakar yang telah dilapik dengan kertas minyak.bakar selama 30-35 minit dengan suhu 140C.

chocolate pastry cream
bahan-bahan

1 cawan susu full cream
2 biji kuning telur gred A
3 tbsp gula
1 1/2 tbsp tepung jagung
2 tbsp serbuk koko
1 1/4 unsalted butter,suhu bilik

cara-cara
  1. dalam periuk masukkan susu untuk di didihkan.sementara itu,satukan kuning telur,gula,tepung jagung,serbuk koko ke dalam periuk yang lain.
  2. setelah susu mendidih,tutup api.masukkan sesudu susu ke dalam adunan telur tadi,kacau sebati dan masukkan susu yang selebihnya.
  3. masak di atas api sedarhana,kacau adunan tanpa henti dalam 1-2 minit.tutup api.
  4. biarkan sejuk seketika,masukkan butter.kacau sebati.masukkan kedalam freezer selama 15 minit sebelum dipaipkan kedalam eclair.

chocolate glaze

bahan-bahan
3/4 cawan milk chocolate
1/3 cawan non-diary whipping cream

cara-cara

campur kedua-dua bahan.masak dengan cara double boiler.tunggu sejuk seketika.hiaskan atas eclair.done!




No comments: