Followers

Side income

Ruang iklan

Tuesday 15 April 2014

IKAN SIAKAP 3 RASA

ASSALAMUALAIKUM SEMUA....hari ni lina nk buat entri resepi ikan siakap 3 rasa. walaupun mood lina tak berapa baik hari ni,malas nak menaip.gambar ikan siakap pun malas nak berdeko2,entah knp rasa malas sgt hari ni..memasak pun men campak2 je bahan..resepi ni lina ambil dari blog che mat gebu..ni resepi asalnya siakap masam manis ala thai ..tapi lina dah ubah sikit resepi tu..ada beberapa bahan yang takde tu lina ganti dengan bahan yang lain.maaf ye che mat. inilah hasil ikan siakap yang lina masak..

                  walaupun rupa tak berapa cantik tapi rasa dia sedap sangat tau..      
           

bahan-bahan
1 ekor ikan siakap saiz sederhana
1 biji jus lemon(1/2 untuk perap 1/2 lagi untuk sos)
1/2 tsp serbuk lada hitam
2 tbsp tepung jagung
1/2 tsp garam
1 batang serai diketuk
1 tangkai cili merah dibuang biji* (*potong dadu)
1 tangkai cili padi hijau*
1 tangkai cili padi merah*
1/2 biji tomato*
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih dicincang halus
1/2 inci halia dicincang halus
2 tbsp sos cili
2 tbsp cili kering kisar
sos ikan dan perasa secukupnya
1 cawan air

cara-cara
  1. siang ikan siakap,buang sisiknya dan cuci bersih.perap dengan 1/2 biji jus lemon selama 20 minit.cuci hingga bersih dan lapkan dengan tisu dapur hingga kering.
  2. setelah ikan kering,campurkan bahan serbuk lada hitam,tepung jagung dan garam kemudian lumurkan ke badan ikan dan ratakan.goreng ikan hingga garing dan masak.
  3. untuk sos pula,panaskan minyak.tumis bawang besar,bawang putih,dan halia hingga naik bau.masukkan serai dan cili kering..masak hingga kering sedikit.masukkan sos cili dan air biar mendidih.
  4. masukkan cili merah,cili padi,tomato.dan perasakan dengan garam,ajinomoto dan gula.masukkan sos ikan.biar mendidih sebentar dan tutup api..tuang sos keatas ikan dan hidangkan siap!







No comments: